Huvudinnehåll

Därför väntas Inlandsbanan öka i betydelse

Uppdaterad

Publicerad

Skyfall i Västernorrland ledde i september till totalstopp i tågtrafiken. Plötsligt var Inlandsbanan den enda fungerande järnvägen norrut och kunde rädda en del av transporterna.

— Vi levererade utifrån förmåga och kände oss naturligtvis väldigt stolta, säger Otto Nilsson, vd för bolaget Inlandsbanan AB, som i flera år har förespråkat en upprustning av banan.

Under en vecka i början av september utsattes Västerbotten för stora regnmängder. Det gjorde att Ådalsbanan och Norra stambanan drabbades av tågurspårningar och att Botniabanan sattes ur spel på grund av höga vattenflöden. Det gjorde i sin tur att Inlandsbanan hamnade i rampljuset.

Redan efter några dagar kunde det första tåget ledas om dit.

— Det blev ett tydligt exempel på hur inlandets järnväg bidrar till att upprätthålla samhällsviktiga transporter i en krissituation, säger Otto Nilsson.

Åtta tåg per dag kunde Inlandsbanan slussa fram.

— Det är ju bara en liten del av alla tåg som normalt sett går och det var Trafikverket som bedömde vilka som var mest samhällsviktiga, berättar han.

Därför väntas Inlandsbanan öka i betydelse - Transportnytt Länk till annan webbplats.