Huvudinnehåll

Klimatkrisen slår mot Sveriges hamnar – akutläge i Göteborg

Uppdaterad

Publicerad

Hamnarna är pulsådror i den globala handeln, men också bland de mest sårbara noderna i ett klimat i förändring. Högre havsnivåer, kraftigare regn, fler stormar och värmeböljor hotar inte bara kajkanter och kranar, utan hela kedjan av transporter och försörjning. För Göteborgs hamn, Nordens största, är frågan akut.

Klimatförändringarna slår redan mot den globala logistiken. Nära 90 procent av världens större hamnar riskerar allvarliga skador eller driftstörningar vid extrema väderhändelser, konstateras i en färsk rapport från försäkringsbolaget TT Club. Skador på kajer, översvämningar i terminalområden och förstörda tillfartsvägar kostar redan industrin mångmiljardbelopp varje år. Och problemen växer, även i norra Europa.

Rapporten visar också att kostnaderna för utebliven handel kan bli dramatiska. Globalt beräknas varuflöden motsvarande upp till 25.000 miljarder dollar hotas till år 2060 om ingen anpassning sker. För Sverige, där närmare 80 procent av exporten går via hamn, handlar det också ytterst om försörjningsberedskap och ekonomisk motståndskraft.

Nu ska svenska forskare ta fram nya verktyg för att rusta hamnarna inför framtidens klimat. Göteborg blir testbädd i det treåriga projektet som leds av forskningsinstitutet VTI tillsammans med SMHI och Göteborgs hamn, med stöd från Energimyndigheten. Målet är att utveckla ett ramverk för adaptiv och flexibel klimatanpassning av svenska hamnar, ett slags beslutsstöd som vägleder investeringar i allt från dränering och kajhöjning till arbetsmiljö och logistikflöden.

Sveriges hamnar är byggda för ett klimat som inte längre existerar. Högre vattenstånd, intensiva regn och stormar som kombineras med höga flöden i vattendragen kan snabbt lamslå verksamheten.

Göteborg riskerar hamnkollaps – klimatförändringar orsaken Länk till annan webbplats.

Bild som visar Göteborgs hamn, med fartyg och kranar i fokus och staden i bakgrunden.