Fysisk planering
Den fysiska planeringen ger möjligheter till långsiktigt och förebyggande arbete med klimatanpassning av befintlig och framtida bebyggelse och infrastruktur. För att möjliggöra det krävs att alla delar i plan- och byggprocessen samverkar från region/översiktsplan till förvaltningsskedet.
Vilka klimatrelaterade händelser påverkar sektorn?
Läs mer om klimatrelaterade händelser som påverkar fysisk planering:
Hur påverkas sektorn?
Regional fysisk planering
Tre regioner pekas ut i plan- och bygglagen (2010:900), PBL, att utföra regional fysisk planering, och det är Region Skåne, Region Stockholm och Region Halland. Fler regioner kan komma att omfattas om det finns behov och förutsättningar för sådan planering. Enligt PBL ska regionen upprätta och anta en regionplan som ska ange grunddragen för användningen av mark- och vattenområden och de riktlinjer för lokalisering av bebyggelse och byggnadsverk som har betydelse för länet. Planen ska ge vägledning för beslut om översiktsplaner, detaljplaner och områdesbestämmelser. Inom den regionala planeringen ska regionen bland annat verka för insatser som kan minska klimatpåverkans effekter på länet.
Kommunal fysisk planering
Kommunernas fysiska planering spelar en viktig roll i arbetet med att skapa ett robust samhälle som klarar av att hantera ändrade klimatförhållanden. Enligt PBL har varje kommun en lagstadgad skyldighet att ta hänsyn till klimatförändringarna vid planering av ny bebyggelse. Kommunen ska även ge sin syn på klimatrelaterade risker för skador på den bebyggda miljön i kommunens översiktsplan. Riskerna som nämns är översvämning, ras, skred och erosion. Kommunens syn på hur sådana risker kan minska eller upphöra ska framgå.
Den fysiska planeringen ger möjlighet att ställa krav på klimatanpassning i planeringsprocessen och under byggnationen. För att få till stånd de åtgärder som behövs för att minimera klimatförändringarnas negativa effekter på samhället är det nödvändigt att alla delar i plan- och byggprocessen samverkar.
Anpassning till ett förändrat klimat
Klimatanpassning i översiktsplan
Översiktsplanen är kommunens viktigaste instrument för att ge vägledning om hur mark- och vattenområden bör användas i framtiden. Lika viktig är den vid klimatanpassning av befintlig och kommande bebyggelse.
Klimatanpassning i en översiktsplan kan exempelvis handla om att hantera frågor som rör lokalisering och utformning av verksamheter och bebyggelse nära en kust där havsnivån stiger. Tillräckliga avstånd till vattnet utifrån relevanta klimatscenarier och klimateffekter kan då vara en åtgärd. Det kan göras genom tydliga ställningstaganden och prioriteringar i översiktsplanen, som i sin tur ger riktlinjer för hur frågan exempelvis kan hanteras i detaljplaneläggning och vid bygglov.
Exempel på klimatanpassning i översiktsplanen kan vara att riskområden på grund av stigande hav identifieras och behov av åtgärder så som strandfodring och skyddsvallar preciseras. Ett annat exempel kan vara att grönstruktur, det vill säga naturmark, parker, villaträdgårdar och omgivande landskap, särskilt lyfts fram som en resurs för klimatanpassning. Ett tredje kan vara att områden viktiga för dricksvattentillgång så som vattentäkter, vattendrag och rullstensåsar kan identifieras och undantas från bebyggelse och infrastruktur. Vidare kan riskområden för ras, skred och erosion pekas ut där kommunen bör vara särskilt aktsam eller där fördjupade utredningar behövs.
Klimatanpassning i detaljplan
I detaljplanen har kommunen möjlighet att med hjälp av planbestämmelser (planbestämmelser reglerar användningen av mark och vatten inom ett område) reglera kommande bebyggelse och markanvändning för att möta det förändrade klimatet.
En planbestämmelse kan exempelvis reglera att bebyggelsens grundläggning inte får ske lägre än en viss nivå över havet på grund av risk för översvämning. I områden som har problem med hög grundvattennivå kan kommunen införa en planbestämmelse om förbud att bygga källare. En annan planbestämmelse en kommun kan införa i detaljplan är markens anordnande, som att hårdgjord yta endast får täcka en viss procent av den totala fastighetsytan. Detta för att öka markens infiltrationsförmåga vid kraftigt regn. Genom denna typ av regleringar kan kommunen säkra platsens lämplighet för bebyggelse.
Samordning krävs för gränsöverskridande klimatrisker
Klimatrelaterade riskområden, som översvämning, erosion, dricksvattenförsörjning eller påverkan av höjda havsnivåer, är ofta kommunöverskridande. Planerad användning av sådana områden kan därför behöva samordnas mellan kommuner, på en regional nivå eller mellan regioner. Ett antal statliga myndigheter är ansvariga för att kontinuerligt ta fram och uppdatera planeringsunderlag och kunskap om klimatförändringarnas effekter. Länsstyrelserna har i uppdrag att samordna det regionala klimatanpassningsarbetet och Boverket har i uppdrag att samordna det nationella klimatanpassningsarbetet för den byggda miljön.
Relaterade länkar till andra webbplatser
-
Anläggningslag (Riksdagen)
Länk till annan webbplats.
-
Funktion och uppföljning av BGG (Blå-Grön-Grå) infrastruktur för klimatanpassning (Del 1) : Dimensionering, bärighet och infiltration (VTI)
Länk till annan webbplats.
-
Föregå med gott exempel – klimatanpassa kommunens fastigheter (If försäkring)
Länk till annan webbplats.
-
Förvaltningen av kulturmiljöer i ett förändrat klimat (Riksantikvarieämbetet)
Länk till annan webbplats.
-
Hur behöver vi anpassa våra fastigheter till ett förändrat klimat?
(Fastighetsägarna)
Länk till annan webbplats.
-
Hållbar stad (Boverket)
Länk till annan webbplats.
-
Händelsescenario skyfall (MSB)
Länk till annan webbplats.
-
Klimatanpassning – Bransch (Trafikverket)
Länk till annan webbplats.
-
Klimatanpassning i planeringen (Boverket)
Länk till annan webbplats.
-
Klimatanpassning i planeringen - webbutbildning (Boverket)
Länk till annan webbplats.
-
Klimatförändringar och kulturhistoriska träbyggnader - anpassning genom förebyggande underhåll (Länsstyrelsen)
Länk till annan webbplats.
-
Klimatlasters effekter på naturlig mark och geokonstruktioner (SGI)
Länk till annan webbplats.
-
Klimatrisker i översiktsplanering - PBL kunskapsbanken (Boverket)
Länk till annan webbplats.
-
Kommunala erfarenheter av finansiering av klimatanpassningsåtgärder för den byggda miljön (Boverket)
Länk till annan webbplats.
-
Kyrkstäderna i klimateffekternas tid (Länsstyrelsen)
Länk till annan webbplats.
-
Långsamma skadeförlopp – god förvaltning för att förebygga fukt- och andra klimatrelaterade skador i byggnader (Riksantikvarieämbetet)
Länk till annan webbplats.
-
Naturolyckor - lagar och regler - Faktablad med information till fastighetsägare (MSB)
Länk till annan webbplats.
-
Nederbörd och översvämningar i framtidens Sverige (MSB)
Länk till annan webbplats.
-
Plan och bygglag (Riksdagen)
Länk till annan webbplats.
-
Riskområden för ras, skred, erosion och översvämning (SGI)
Länk till annan webbplats.
-
Råd om vård: Kyrkstugor och byggnadsvård (Länsstyrelsen)
Länk till annan webbplats.
-
Sammanställning av myndigheters arbete med klimatanpassning (Boverket)
Länk till annan webbplats.
-
Samordna det nationella klimatanpassningsarbetet för den byggda miljön (Boverket)
Länk till annan webbplats.
-
SFVs handlingsplan för klimatanpassning: Klimat- och sårbarhetsanalys (SFV)
Länk till annan webbplats.
-
SGIs handlingsplan för klimatanpassning (SGI)
Länk till annan webbplats.
-
Stigande havsnivåer och ökad översvämningsrisk (MSB)
Länk till annan webbplats.
-
Stigande vatten – en handbok för fysisk planering i översvämningshotade områden (Länsstyrelsen)
Länk till annan webbplats.
-
Stöd från myndigheter för att hantera stigande hav och översvämning i byggd miljö och planläggning (Boverket)
Länk till annan webbplats.
-
Varningstecken på skred (SGI)
Länk till annan webbplats.
-
Vägledning för klimatanpassning
av bostadsföretag (IVL)
Länk till annan webbplats.
-
Vägledning för skyfallskartering: tips för genomförande och exempel på användning (MSB)
Länk till annan webbplats.
-
Åtgärdskalender vid ras, skred och slamströmmar (MSB)
Länk till annan webbplats.
Relaterade verktyg och tjänster på andra webbplatser
-
Bebyggelseregistret (Riksantikvarieämbetet)
Bebyggelseregistret, BeBR, är ett nationellt informationssystem med information om det byggda kulturarvet.
Länk till annan webbplats.
-
Ekosystemtjänster i den byggda miljön - vägledning och metod (Boverket)
Denna vägledning handlar om hur ekosystemtjänster och stadsgrönska kan tas tillvara och integreras i planering, byggande och förvaltning av den byggda miljön i städer och tätorter.
Länk till annan webbplats.
-
Framtida medelvattenstånd (SMHI)
Det framtida medelvattenståndet ger oss en uppfattning om på vilken nivå den framtida strandlinjen kan komma att gå. Medelvattenståndet ger också en indikation på vilka landytor som kan bli mer eller mindre permanent översvämmade ...
Länk till annan webbplats.
-
Grönplanera! – En vägledning om kommunal grönplanering (Boverket och Naturvårdsverket)
Den här vägledningen handlar om varför och hur kommunen kan arbeta med grönplaneringen och ta fram en grönplan. En grönplan är ett strategiskt dokument som visar hur kommunen och andra aktörer kan bevara och utveckla grönstrukture...
Länk till annan webbplats.
-
Kartläggning av kvicklera (SGI)
En vägledning som beskriver kvicklera, dess inverkan på skredutbredning, olika metoder för kartläggning av förutsättningar för kvicklera, deras för- och nackdelar, vilka metoder som rekommenderas samt metodik.
Länk till annan webbplats.
-
PBL och kulturvärden - webbutbildning (Boverket)
I den här utbildningen får du lära dig om hur kulturvärden hanteras i de olika delarna av plan- och byggprocessen enligt plan- och bygglagen, PBL. Utbildningen riktar sig främst till dig som arbetar som arbetar med PBL-frågor på k...
Länk till annan webbplats.
-
Öppna data - Kartläggning av klimatanpassningsläget i översiktsplaner (Boverket)
Här hittar du data från en kartläggning av hur klimatrelaterade risker behandlas i översiktsplaner.
Länk till annan webbplats.
