Luftfart
Ett förändrat klimat påverkar luftfarten på flera olika sätt. Översvämning av flygplatser och problem med sprickbildning i rullbanor kan till exempel ge försenade och inställda flyg.
Klimatförändringarna leder till ändrade risker för skyfall, ras och skred, förändrade tjäle- och grundvattenförhållanden vilket påverkar det som byggs. Transportinfrastrukturen behöver tåla klimatets variationer.
Ett förändrat klimat ger mer extremväder med exempelvis fler skyfall och längre perioder av torka. Dessa extremer sliter på infrastrukturen.
Vilka klimatrelaterade händelser påverkar sektorn?
Läs mer om klimatrelaterade händelser som påverkar luftfarten:
Hur påverkas sektorn?
Höga temperaturers påverkan
Ett varmare klimat försämrar luftens bärkraft och det blir svårare för flygplan att lyfta. I Sverige kommer temperaturerna med största sannolikhet inte att bli så höga att det kommer att innebära ett problem.
Höjd temperatur kan också leda till att asfalten på flygplatsernas rullbanor blir mjukare. Asfalten är anpassad till dagens förutsättningar och ett varmare klimat kräver tjockare och annorlunda uppbyggnad för att skador inte skall uppstå.
Mer underhåll vintertid
Nollgenomgångar är de tillfällen då temperaturen passerar noll grader under samma dygn. Dessa påverkar luftfarten genom att det bildas halka på rullbanor och uppställningsplatser. Nollgenomgångar kan också bidra till nedisning av flygplan och teknisk utrustning. Nedisning av teknisk utrustning kan bidra till försämrad funktion och orsaka försenade och inställda flyg. Det kan också orsaka ökat slitage.
Nedisning och kraftig halka på flygplatsernas markytor kan komma att kräva fler halkbekämpningsinsatser, främst på flygplatser i landets norra delar, då det främst är där som ett ökat antal nollgenomgångar kan förväntas.
Förändrade tjälförhållanden kan innebära en risk för luftfarten då fler och större tjälskott kan uppstå i rullbanor och på uppställningsplatser. Med ökade temperaturer bedöms dock främst flygplatser i landets norra delar att påverkas av detta.
Ökad nederbörd kan ge förseningar
Förändrad nederbörd med fler extremväder, så som skyfall och kraftiga snöstormar, påverkar också luftfarten. Dels kan rullbanor och uppställningsplatser för flygplan översvämmas, dels kan vägar och järnvägar till och från flygplatserna översvämmas eller spolas bort.
Kraftiga snöfall kan leda till förseningar och inställda flyg då man inte hinner snöröja och halkbekämpa rullbanor och uppställningsplatser i den takt som krävs.
Fler fåglar kan innebära nya utmaningar
Ett varmare klimat bidrar också till att den biologiska mångfalden förändras. Redan idag kan vi se att nya djurarter etablerar sig i Sverige. Om större fåglar och flockfåglar etablerar sig kring landets flygplatser kan det innebära en ökad risk för fågelkollisioner, vilket kan leda till fler olyckor.
Anpassning till ett förändrat klimat
Effekterna av ett förändrat klimat kan få stora konsekvenser på transportsystemet. Transportsektorn består av många olika aktörer, med olika mandat och rådighet. Det råder olika förutsättningar inom och mellan trafikslag och i olika delar av landet.
Transportstyrelsens ansvar
Transportstyrelsen ska bidra till att de transportpolitiska målen uppnås. Det övergripande målet för svensk transportpolitik är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgare och näringsliv i hela landet. Under det övergripande målet finns funktionsmål och hänsynsmål.
Att integrera klimatanpassning i arbetet och därigenom säkerställa att vi över tid bygger upp kunskap om klimatets effekter på transportsystemet samt hur vi bör arbeta för att minska riskerna för allvarliga konsekvenser kan ses som en del av Sveriges åtagande att bidra till att uppfylla de transportpolitiska målen och målen i Agenda 2030.
Relaterade länkar till andra webbplatser
-
Förändringar i klimatet påverkar företagen (Tillväxtverket)
Länk till annan webbplats.
-
Klimatanpassning (Transportstyrelsen)
Länk till annan webbplats.
-
Klimatanpassning – Bransch (Trafikverket)
Länk till annan webbplats.
-
Naturbaserade lösningar för att hantera klimatrelaterade risker vid trafikinfrastrukturprojekt (Trafikverket)
Länk till annan webbplats.
-
Skredrisk Göta älv (SGI)
Länk till annan webbplats.
-
Snö i framtida klimat - För de sju nordligaste länen (Länsstyrelsen)
Länk till annan webbplats.
-
Snötäckets utbredning och varaktighet (SMHI)
Länk till annan webbplats.
-
Trafikverkets handlingsplan för klimatanpassning (Trafikverket)
Länk till annan webbplats.
-
Transportstyrelsens handlingsplan för klimatanpassning (Transportstyrelsen)
Länk till annan webbplats.
-
Transportstyrelsens klimat- och sårbarhetsanalys
Länk till annan webbplats.
Relaterade verktyg och tjänster på andra webbplatser
-
Framtidsbilder - ett workshopverktyg (SMHI)
Ett workshopverktyg där ni skapar egna framtidsbilder av hur ett klimatanpassat samhälle kan se ut om 50 år. Verktyget vänder sig till dig som arbetar med klimatanpassning i en kommun, myndighet eller organisation – men passar äve...Länk till annan webbplats.
-
Klimatindikator - nollgenomgångar (SMHI)
I ett varmare klimat uppstår färre dygn med temperaturväxlingar runt 0 °C i södra Sverige, men de mellersta och nordligaste delarna av landet upplever fler dygn med nollgenomgångar. Dessa temperaturväxlingar är viktiga att bevaka ...Länk till annan webbplats.
Relaterade exempel
-
Nätverk stärker kommunernas arbete med klimatanpassning
De som arbetar med klimatanpassning i en kommun är ofta ensamma i sin roll. Därför är det viktigt att hitta samverkansformer. Kommuner som tillsammans bildar ett klimatanpassningsnätverk kan lära av varandra och få stöd i sitt arb... -
Samarbete för markanvändning, Vilhelmina Model Forest
Redan idag märks klimatförändringen i Vilhelmina kommun. Trädgränsen flyttas uppåt fjället, svamp och skadeinsekter ökar och renarnas betesområden påverkas. Med mindre tjäle ändras markens bärighet, vilket påverkar transporter båd... -
Klossköping översvämmas - pedagogiskt exempel
Finns det ett roligt och pedagogiskt sätt att förmedla risker i samhället till mindre barn? Klossköping är en modellstad byggd i lego och ska lära barn i åldrarna 6-10 år om översvämningsrisker och stadsplanering. Barnen agerar st...
Relaterade nyheter
-
Gällivares första klimatanpassningsplan antagen
Gällivare kommun har antagit sin allra första klimatanpassningsplan, ett betydelsefullt beslut som stärker kommunens beredskap inför ett förändrat klimat. -
Så hotas svensk järnväg av ras: ”Behöver klimatanpassas”
I takt med klimatförändringar måste fler åtgärder vidtas för att förhindra ras, skred och översvämningar vid svensk järnväg. Det fastslås i en ny rapport från Svenskt Näringsliv. -
Ny regional handlingsplan för klimatanpassning i Stockholms län
Klimatförändringarna märks av i allt högre utsträckning. För att samhället ska fungera även i ett förändrat klimat behöver vi stärka vår förmåga att hantera klimatförändringarnas effekter och därmed också skydda vår miljö, egendom...