Huvudinnehåll

Sjöfart

Uppdaterad

Publicerad

Det framtida klimatet leder till högre havsnivåer, ökade flöden i vattendrag och mindre isbildning vilket påverkar sjöfarten. Hamnar kan behöva anpassas till nya nivåer eller flyttas.

Havsnivå

Med ett varmare klimat höjs nivåerna i havet. Havsnivåhöjningarna innebär inga egentliga nackdelar för sjöfarten till havs men kan ge problem i hamnar. I de norra delarna av Sverige, där landhöjningen är större, blir inte påverkan av nivåhöjningen lika stor. Därför är det främst hamnar i landets södra delar som kan behöva byggas om först. Blir havsnivåhöjningarna stora kan hamnar även behöva stängas eller flyttas.

Nivå i stora sjöar

Studier visar att Sveriges stora sjöar Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren står inför stora förändringar när klimatet blir varmare. Det varmare klimatet leder bland annat till förändrade vattennivåer. Inom de närmsta 100 åren förväntas det påverka handelssjöfarten endast i Vänern, då Mälaren har djupare farled och de andra sjöarna saknar handelssjöfart. Nivåerna i sjöarna kommer variera mer än tidigare vilket vid lågflöden kan leda till problem för sjöfarten.

Vattenflöden och erosion

Ökade vattenflöden kan leda till problem bland annat genom ökad risk för erosion, ras och skred i trånga passager, som till exempel kanaler. Risken för skred är exempelvis hög längs Göta älv vilket kan drabba sjöfarten.

Is

Att klimatförändringarna leder till mindre utbredning av havsis och kortare issäsong är positivt för sjöfarten. Denna förändring förväntas gälla för både hav och sjöar. Beräkningar visar att ytvattnet i stora sjöar kan värmas upp med mellan en och tre grader. Dessa förändringar gör att man för Mälaren i framtiden tror att antalet dagar med is kan halveras.

Redan idag kan man se att istäcket minskat på Östersjön. Sedan 1960-talet har det isbeklädda området minskat med ungefär 35 procent.

Effekterna av ett förändrat klimat kan få stora konsekvenser på transportsystemet. Transportsektorn består av många olika aktörer, med olika mandat och rådighet. Det råder olika förutsättningar inom och mellan trafikslag och i olika delar av landet.

Det övergripande målet för svensk transportpolitik är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgare och näringsliv i hela landet. Under det övergripande målet finns funktionsmål och hänsynsmål.

Transportstyrelsens ansvar

Transportstyrelsen ska via sina huvuduppgifter regelgivning, tillståndsprövning, tillsyn och registerhållning bidra till att de transportpolitiska målen uppnås. Transportstyrelsens ansvar handlar bland annat om att regelverken ska vara utformade så att effekterna av ett framtida förändrat klimat inte äventyrar målet om en långsiktigt hållbar transportförsörjning i hela landet. Då regelverk ofta utvecklas i en internationell kontext behöver detta perspektiv finnas med både i det nationella och i det internationella arbetet.

Utöver regelgivningsarbetet bör också Transportstyrelsens arbete med tillsyn och tillståndsprövning, i den mån det finns mandat, ta hänsyn till kommande klimatförändringar. Även myndighetens interna arbete med säkerhet och robusthet ska omfatta klimatanpassningsperspektivet, och förebygga och minimera risken för att driften av myndighetens tekniska system ska påverkas klimatförändringarna.

Sjöfartsverkets ansvar

Sjöfartsverket ansvarar för tillgänglighet, framkomlighet och säkerhet till sjöss. I ett förändrat klimat behöver Sjöfartsverket anpassa de delar av verksamheten som påverkas så att handelsflottan fortsatt kan verka utan betydande störningar. Detta kan t.ex. innebära anpassningar av sjösäkerhetsanordningar, anpassningar inom de egna kustnära fastigheterna eller en anpassning av isbrytarförmåga till nya isförhållanden. Vårt ansvar för sjövägarna löper fram till hamnområden, där kommunen eller hamnbolaget tar över stafettpinnen.

Sjöfartsverket är regeringens och riksdagens experter på sjöfartsrelaterade frågor. Det innebär att vi behandlar remisser, gör utredningar och omvärldsanalyser samt deltar i olika nationella och internationella organ och samarbeten. Inom detta arbete bidrar Sjöfartsverket med kunskap om de delar i samhället som påverkar eller påverkas av sjöfarten.

Trafikverkets ansvar

Trafikverket har ett samlat långsiktigt planeringsansvar för transportområdet vilket även innefattar sjöfarten. Inom sjöfarten innebär det att klimatfrågorna (med fokus på reducerade utsläpp) beaktas dels utifrån vilka infrastrukturinvesteringar som föreslås, men också att man arbetar med förbättrade möjligheter för att använda sjöfarten (och järnvägen) i högre utsträckning för att avlasta övriga trafikslag. En grund till detta är klimatfrågan. Det blir allt tydligare att transportsystemet behöver utvecklas, såväl vid om- som nybyggnation, för att möta t ex stigande havsnivåer, ökad nederbörd och förändrade isförhållanden.

Trafikverket integrerar klimatanpassning (anpassa infrastrukturen till ett förändrat klimat till exempel utifrån dimensionering) i både den fysiska planeringen och i arbetet med åtgärds och konsekvensbedömningar. Genom att ta fram beslutsunderlag, bedriva forskning och innovation samt utveckla samverkan med andra aktörer, såväl offentliga som akademi och näringsliv, bidrar Trafikverket till att skapa ett sjöfartssystem som är robust, tillgängligt och säkert även under framtida klimatförhållanden. Genom att samordna och stödja kunskapsutveckling och -spridning inom området bidrar Trafikverket även till att andra aktörer inom sjöfartssektorn kan vidta effektiva klimatanpassningsåtgärder.

Relaterade länkar till andra webbplatser

Relaterade verktyg och tjänster på andra webbplatser

Relaterade exempel

  • Nätverk stärker kommunernas arbete med klimatanpassning

    De som arbetar med klimatanpassning i en kommun är ofta ensamma i sin roll. Därför är det viktigt att hitta samverkansformer. Kommuner som tillsammans bildar ett klimatanpassningsnätverk kan lära av varandra och få stöd i sitt arb...
    Bilar är fast under en bro där det samlats meterhögt vatten.
  • Samarbete för markanvändning, Vilhelmina Model Forest

    Redan idag märks klimatförändringen i Vilhelmina kommun. Trädgränsen flyttas uppåt fjället, svamp och skadeinsekter ökar och renarnas betesområden påverkas. Med mindre tjäle ändras markens bärighet, vilket påverkar transporter båd...
    Personer står uppe på ett fjäll.
  • Klossköping översvämmas - pedagogiskt exempel

    Finns det ett roligt och pedagogiskt sätt att förmedla risker i samhället till mindre barn? Klossköping är en modellstad byggd i lego och ska lära barn i åldrarna 6-10 år om översvämningsrisker och stadsplanering. Barnen agerar st...
    Klossköping är en legomodell av en klimatanpassad stad.

Relaterade nyheter