Huvudinnehåll

Sjöfart

Uppdaterad

Publicerad

Det framtida klimatet leder till högre havsnivåer, ökade flöden i vattendrag och mindre isbildning vilket påverkar sjöfarten. Hamnar kan behöva anpassas till nya nivåer eller flyttas.

Havsnivå

Med ett varmare klimat höjs nivåerna i havet. Havsnivåhöjningarna innebär inga egentliga nackdelar för sjöfarten till havs men kan ge problem i hamnar. I de norra delarna av Sverige, där landhöjningen är större, blir inte påverkan av nivåhöjningen lika stor. Därför är det främst hamnar i landets södra delar som kan behöva byggas om först. Blir havsnivåhöjningarna stora kan hamnar även behöva stängas eller flyttas.

Nivå i stora sjöar

Studier visar att Sveriges stora sjöar Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren står inför stora förändringar när klimatet blir varmare. Det varmare klimatet leder bland annat till förändrade vattennivåer. Inom de närmsta 100 åren förväntas det påverka handelssjöfarten endast i Vänern, då Mälaren har djupare farled och de andra sjöarna saknar handelssjöfart. Nivåerna i sjöarna kommer variera mer än tidigare vilket vid lågflöden kan leda till problem för sjöfarten.

Vattenflöden och erosion

Ökade vattenflöden kan leda till problem bland annat genom ökad risk för erosion, ras och skred i trånga passager, som till exempel kanaler. Risken för skred är exempelvis hög längs Göta älv vilket kan drabba sjöfarten.

Is

Att klimatförändringarna leder till mindre utbredning av havsis och kortare issäsong är positivt för sjöfarten. Denna förändring förväntas gälla för både hav och sjöar. Beräkningar visar att ytvattnet i stora sjöar kan värmas upp med mellan en och tre grader. Dessa förändringar gör att man för Mälaren i framtiden tror att antalet dagar med is kan halveras.

Redan idag kan man se att istäcket minskat på Östersjön. Sedan 1960-talet har det isbeklädda området minskat med ungefär 35 procent.

Effekterna av ett förändrat klimat kan få stora konsekvenser på transportsystemet. Transportsektorn består av många olika aktörer, med olika mandat och rådighet. Det råder olika förutsättningar inom och mellan trafikslag och i olika delar av landet.

Transportstyrelsens ansvar

Transportstyrelsen ska bidra till att de transportpolitiska målen uppnås. Det övergripande målet för svensk transportpolitik är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgare och näringsliv i hela landet. Under det övergripande målet finns funktionsmål och hänsynsmål.

Att integrera klimatanpassning i arbetet och därigenom säkerställa att vi över tid bygger upp kunskap om klimatets effekter på transportsystemet samt hur vi bör arbeta för att minska riskerna för allvarliga konsekvenser kan ses som en del av Sveriges åtagande att bidra till att uppfylla de transportpolitiska målen och målen i Agenda 2030.

Relaterade länkar till andra webbplatser

Relaterade verktyg och tjänster på andra webbplatser

Relaterade exempel

  • Nätverk stärker kommunernas arbete med klimatanpassning

    De som arbetar med klimatanpassning i en kommun är ofta ensamma i sin roll. Därför är det viktigt att hitta samverkansformer. Kommuner som tillsammans bildar ett klimatanpassningsnätverk kan lära av varandra och få stöd i sitt arb...
    Bilar är fast under en bro där det samlats meterhögt vatten.
  • Samarbete för markanvändning, Vilhelmina Model Forest

    Redan idag märks klimatförändringen i Vilhelmina kommun. Trädgränsen flyttas uppåt fjället, svamp och skadeinsekter ökar och renarnas betesområden påverkas. Med mindre tjäle ändras markens bärighet, vilket påverkar transporter båd...
    Personer står uppe på ett fjäll.
  • Klossköping översvämmas - pedagogiskt exempel

    Finns det ett roligt och pedagogiskt sätt att förmedla risker i samhället till mindre barn? Klossköping är en modellstad byggd i lego och ska lära barn i åldrarna 6-10 år om översvämningsrisker och stadsplanering. Barnen agerar st...
    Klossköping är en legomodell av en klimatanpassad stad.

Relaterade nyheter